Mobiele website of mobiele App
Wat is het beste voor uw organisatie?
Als u van plan bent de mobiele aanwezigheid voor uw bedrijf of organisatie tot stand te brengen, is een van de eerste overwegingen die u waarschijnlijk te binnen schiet of u een mobiele applicatie wilt maken die gebruikers kunnen downloaden (app) of een mobiele website, of… misschien beide. Mobiele websites en apps kunnen op het eerste gezicht erg op elkaar lijken, en bepalen welke het meest geschikt is voor uw behoeften, hangt af van een aantal factoren, waaronder doelgroepen, beschikbaar budget, beoogde doel en vereiste functies.
Wat is het verschil tussen een mobiele website en een app (applicatie)?
Voordat u de voordelen van een mobiele website versus een app kunt evalueren, is het belangrijk om de belangrijkste verschillen tussen de twee te begrijpen. Zowel apps als mobiele websites zijn toegankelijk op draagbare apparaten zoals smartphones (bijv. iPhone, Android en Blackberry) en tablets.
Een mobiele website is vergelijkbaar met elke andere website in die zin dat deze bestaat uit browsergebaseerde HTML-pagina’s die aan elkaar zijn gekoppeld en toegankelijk zijn via internet. Het voor de hand liggende kenmerk dat een mobiele website onderscheidt van een standaardwebsite, is het feit dat deze is ontworpen voor het kleinere handheld-display (mobiel of tablet) en de touchscreen-interface. Dit principe wordt responsief webdesign genoemd, dit wordt steeds vaker de nieuwe standaard voor websites die niet alleen mobielvriendelijk zijn, websites die gebruik maken van response webdesign kunnen worden geschaald naar elk apparaat – van desktop tot tablet en mobiel.
Zoals elke website kunnen mobiele websites/responsieve sites tekstinhoud, gegevens, afbeeldingen en video weergeven. Ze hebben ook toegang tot mobielspecifieke functies zoals click-to-call (om een telefoonnummer te bellen) of locatiegebaseerde functionaliteiten die gebruik kunnen worden om de fysieke locatie van een gebruiker te achterhalen.
Apps zijn echte applicaties die worden gedownload en geïnstalleerd op uw mobiele apparaat, in plaats van in een browser te worden weergegeven. Een mobiele gebruik kan in de meeste gevallen via een app portaal zoals de App Store (Apple) of Play store (Android) apps downloaden. Deze apps kunnen inhoud en gegevens van internet halen, op dezelfde manier als een website, of een app kan de inhoud downloaden zodat deze toegankelijk is zonder internetverbinding.
Wat is nou beter? Een app of een mobiele (responsieve) website?
De beslissen voor of u een native app of een mobiele website wilt bouwen, hangt af van uw einddoelen. Als je een interactief spel ontwikkelt, is een app waarschijnlijk de beste optie. Maar als het uw doel is om mobielvriendelijke inhoud aan een zo breed mogelijk publiek aan te bieden, dan is een mobiele website waarschijnlijk de juiste keuze. In sommige gevallen besluit je misschien dat je zowel een mobiele website als een mobiele app nodig hebt, maar het is vrij veilig om te zeggen dat het zelden zin heeft om een app te bouwen zonder al een mobiele website te hebben.
Wij zij van mening dat over het algemeen een mobiele website kan worden beschouwd als uw eerste stap bij het ontwikkelen van een mobiele aanwezigheid op het web, terwijl een app nuttig is voor het ontwikkelen van een applicatie voor een zeer specifiek doel dat niet effectief kan worden bereikt via een webbrowser.
Voordelen van een mobiele website versus native apps
Als uw doelen voornamelijk verband houden met marketing of openbare communicatie, zal een mobiele/responsieve website bijna altijd zinvol zijn als een praktische eerste stap in uw mobiele strategie. Dit komt omdat een mobiele website een aantal voordelen heeft ten opzichte van apps, waaronder bredere toegankelijkheid, compatibiliteit en kosteneffectiviteit.
- Directheid: Mobiele websites zijn direct beschikbaar. Een mobiele website is direct toegankelijk voor gebruikers via een browser op een groot aantal apparaten (iPhone, Android, BlackBerry, enz.). Apps daarentegen vereisen dat de gebruiker de app eerst downloadt en installeert vanaf een app-marktplaats voordat de inhoud of applicatie kan worden bekeken – een belangrijke barrière tussen initiële betrokkenheid en actie/conversie.
- Compatibiliteit: Mobiele websites zijn compatibel op verschillende apparaten Een enkele mobiele website kan gebruikers bereiken op veel verschillende soorten mobiele apparaten, terwijl voor native apps een aparte versie moet worden ontwikkeld voor elk type apparaat. Bovendien kunnen URL’s van mobiele websites eenvoudig worden geïntegreerd in andere mobiele technologieën zoals sms, QR-codes en Near Field Communication (NFC).
- Opwaardeerbaarheid: Mobiele websites kunnen direct worden bijgewerkt Een mobiele website is veel dynamischer dan een app in termen van pure flexibiliteit om inhoud bij te werken. Als u het ontwerp of de inhoud van een mobiele website wilt wijzigen, publiceert u de bewerking eenmalig en zijn de wijzigingen direct zichtbaar; het bijwerken van een app vereist daarentegen dat de updates naar gebruikers worden gepusht, die vervolgens moeten worden gedownload om de app op elk type apparaat bij te werken.
- Vindbaarheid: Mobiele websites kunnen gemakkelijk worden gevonden. Mobiele websites zijn veel gemakkelijker te vinden voor gebruikers omdat hun pagina’s kunnen worden weergegeven in zoekresultaten en in branchespecifieke directory’s, waardoor gekwalificeerde bezoekers u gemakkelijk kunnen vinden. Het belangrijkste is dat bezoekers van uw reguliere website automatisch naar uw mobiele site kunnen worden gestuurd wanneer ze zich op een handheld bevinden (met behulp van apparaatdetectie). De zichtbaarheid van apps is daarentegen grotendeels beperkt tot appstores van fabrikanten.
- Deelbaarheid: Mobiele websites kunnen gemakkelijk worden gedeeld door uitgevers en tussen gebruikers. URL’s van mobiele websites kunnen eenvoudig tussen gebruikers worden gedeeld via een eenvoudige link (bijvoorbeeld in een e-mail of sms, Facebook- of Twitter-bericht). Uitgevers kunnen gebruikers gemakkelijk doorverwijzen naar een mobiele website vanaf een blog of website, of zelfs in gedrukte vorm. Een app kan gewoon niet op deze manier worden gedeeld.
- Bereik: Mobiele websites hebben een groter bereik. Omdat een mobiele website toegankelijk is op verschillende platforms en gemakkelijk kan worden gedeeld tussen gebruikers en zoekmachines, heeft deze een veel groter bereik dan een native app.
- LifeCycle: Mobiele websites kunnen niet worden verwijderd. De gemiddelde houdbaarheid van een app is vrij kort, minder dan 30 dagen volgens enig onderzoek , dus tenzij je app echt iets unieks en/of nuttigs is (idealiter beide), is het twijfelachtig hoe lang het zal duren op het apparaat van een gebruiker. Mobiele websites daarentegen zijn altijd beschikbaar voor gebruikers om ernaar terug te keren.
- Een mobiele website kan een app zijn: Net als een standaardwebsite kunnen mobiele websites worden ontwikkeld als databasegestuurde webapplicaties die erg op native apps lijken. Een mobiele webapplicatie kan een praktisch alternatief zijn voor native app-ontwikkeling.
- Tijd en kosten: Mobiele websites zijn eenvoudiger en goedkoper Last but zeker not least is het ontwikkelen van mobiele websites aanzienlijk meer tijd en kosteneffectiever dan het ontwikkelen van een native app, vooral als u aanwezig moet zijn op verschillende platforms (waarvoor de ontwikkeling van meerdere apps).
- Ondersteuning en onderhoud: De investeringsoverwegingen van app versus website eindigen niet bij de eerste lancering; het goed ondersteunen en onderhouden van een app (upgrades, testen, compatibiliteitsproblemen en voortdurende ontwikkeling) is veel duurder en ingewikkelder dan het ondersteunen van een website in de loop van de tijd.
Wanneer is een app zinvol?
Ondanks de vele inherente voordelen van mobiel internet, zijn apps nog steeds erg populair, en er zijn een aantal specifieke gebruiksscenario’s waarbij een app de beste keuze is. Over het algemeen is een app zinvol als u een van de volgende zaken nodig heeft:
- Interactiviteit/gaming: voor zeer interactieve games (denk aan Angry Birds) is een app waarschijnlijk de beste keuze, althans in de nabije toekomst. Voor eenvoudigere spellen (bijv. puzzels en dergelijke) is er mogelijk minder verschil in gebruikerservaring met een browsergebaseerde versie versus een native app.
- Regelmatig gebruik/personalisatie: Als uw doelgebruikers uw app regelmatig op een gepersonaliseerde manier gaan gebruiken (denk aan EverNote, Facebook, online bankieren), dan biedt een native app een geweldige manier om dat te doen die gemakkelijk toegankelijk is in bijna alle scenario’s.
- Complexe berekeningen of rapportage met visualisatie: Als u iets nodig heeft dat gegevens nodig heeft en u in staat stelt deze te manipuleren met complexe berekeningen, grafieken of rapporten (denk aan financiële of wetenschappelijke hulpmiddelen), dan helpt een app u om dat zeer effectief te doen.
- Native functionaliteit of verwerking vereist: Mobiele webbrowsers krijgen steeds beter toegang tot bepaalde mobielspecifieke functies zoals click-to-call, sms, apparaatbibliotheken en GPS-functies. Als u echter toegang nodig heeft tot de camera of verwerkingskracht van een gebruiker, zal een app dat nog steeds veel effectiever doen.
- Pushmeldingen: Een inherente mogelijkheid van apps is de mogelijkheid om pushmeldingen te verzenden naar gebruikers die de app op hun apparaat hebben geïnstalleerd, waardoor app-uitgevers de mogelijkheid hebben om rechtstreeks berichten naar gebruikers te sturen. Het gaat er natuurlijk van uit dat de gebruiker de app toestemming heeft gegeven om pushmeldingen te verzenden in hun instellingen (niet iedereen doet dat). Ook interessant om op te merken is dat veel browsers nu webgebaseerde pushmeldingen toestaan, waardoor website-eigenaren op dezelfde manier meldingen kunnen sturen naar bezoekers die zich aanmelden op zowel desktop als compatibele mobiele apparaten.
- Geen verbinding vereist: Als u offline toegang tot inhoud moet bieden of functies moet uitvoeren zonder een netwerk/draadloze verbinding, dan is een app zinvol, omdat u de gegevens lokaal kunt opslaan en deze vervolgens kunt laten uploaden zodra er een verbinding tot stand is gebracht.
Zoals bij elk project, wil je er bij het ontwikkelen van een app zeker van zijn dat je een optimaal rendement op je investering krijgt. Wat u ten koste van alles wilt vermijden, is de onnodige en dure oefening van het bouwen van een app om iets eenvoudigs te doen dat met een mobiele website kan worden bereikt.
Tot slot
Aangezien mobiel gebruik wereldwijd blijft groeien, zal de vraag “app versus web” een zeer reële overweging blijven voor organisaties die een mobiele aanwezigheid willen vestigen. Als uw mobiele doelen voornamelijk marketinggedreven zijn, of als het uw doel is om inhoud te leveren en een brede mobiele aanwezigheid tot stand te brengen die gemakkelijk kan worden onderhouden, gedeeld tussen gebruikers en gevonden kan worden in zoekmachines, dan is een mobielvriendelijke responsieve website de beste keuze. logische keuze.
Aan de andere kant, als het je doel is om een gebruikerservaring te bieden die meer aanvoelt als een game-interface of een computerprogramma dan als een website, of als je toegang nodig hebt tot de telefoonopslag en native functies van een gebruiker, dan zal een app waarschijnlijk vereist zijn.
Het is ook belangrijk om te onthouden dat een mobiele/responsieve website en een native app elkaar niet noodzakelijk uitsluiten. Veel organisaties hebben zowel een mobielvriendelijke openbare website voor hun algemene aanwezigheid op het web als een downloadbare native app om aan meer specifieke vereisten te voldoen. Uiteindelijk draait het allemaal om het kiezen van het juiste gereedschap voor de klus.
Vragen, behoefte aan informatie en/of opzoek een sparringpartner?
Als u een mobiele strategie voor uw organisatie plant, kunnen wij u helpen weloverwogen beslissingen te nemen met het juiste projectplan dat bij uw doelen past. Neem contact met ons op voor meer informatie, of gebruik het onderstaande formulier om een aanvraag te sturen.